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Saturday, July 2, 2011

Wisdom from Camus: Evil Comes From Ignorance

I share Albert Camus' view that "evil nearly always comes from ignorance."  Some other time I will explain why I believe this, but more importantly, how.  From The Plague:

"But the narrator is rather tempted to believe that in giving much importance to good actions, one yields finally an indirect hommage and power to evil. Because we are allowed to suppose then that these good actions have not much of a price because they are rare and that the viciousness and indifference are the drives most frequent in the actions of men. That is an idea that the narrator does not share. The evil that is in the world comes nearly always from ignorance, and the good will can do as much damage as viciousness, if it is not illuminated. Men are rather good than bad, and in truth this is not the question. But they ignore more or less, and this is what one names virtue or vice, the vice the most despairing being those of ignorance that believe to know all and who thus make it possible to kill. The spirit of the murderer is blind and there is not a true goodness nor of beautiful love without all possible perceptiveness. (124)


Albert Camus, La Peste. Gallimard, 2007.  My translation.


"le mal vient presque toujours de l’ignoranceMais le narrateur est plutôt tente de croire qu’en donnant trop d’importance aux belles actions, on rend finalement un hommage indirect et puissant au mal. Car on laisse supposer alors que ces belles actions n’ont tant de prix que parce qu’elles sont rares et que la méchanceté et l’indifférence sont des moteurs bien plus fréquents dans les actions des hommes. C’est la une idée que le narrateur ne partage pas. Le mal qui est dans le monde vient presque toujours de l’ignorance, et la bonne volonté peut faire autant de dégâts que la méchanceté, si elle n’est pas éclairée. Les hommes sont plutôt bons que mauvais, et en vérité ce n’est pas la question. Mais ils ignorent plus ou moins, et c’est ce qu’on appelle vertu ou vice, le vice le plus désespérant étant celui de l’ignorance qui croit tout savoir et qui autorise alors a tuer. L’ame du meurtrier est aveugle et il n’y a pas de vraie bonté ni de belle amour sans toute la clairvoyance possible. (124)

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